"TENERIFENAAR"

11 februari 2016 - Tenerife, Spanje

Hola chicos y chicas !

Hier ben ik dan alweer met mijn tweede reisverslag. Nee eigenlijk zit er best wel een lange tijd tussen sinds het eerste verslag, maaar dat betekent dat ik weer lekker veel te vertellen heb ! En wees maar niet bang, ik ga heus niet elke dag uitgebreid doornemen maar kies een paar leuke eruit !

Dia cuatro

De dag begon al heel er vroeg want om 7 uur moesten we in Las Americas zijn om ons te melden bij het politiebureau.Na een taxirit van 20 minuten kwamen we in het donker aan bij het politiebureau. Het opende pas om half 9 maar aangezien dit een van de weinige politiebureau's is in de buurt waar je je NIE nummer kan aanvragen stond er om half 9 een dikke rij alsof ze de nieuwste Apple producten gingen verkopen. Na 10 sigaretten en gesprekken met de mensen achter ons kon ik dan eindelijk het formuliertje ophalen wat mij tot inwoner van Tenerife zou maken. Waar ik ook achter ben gekomen is dat de logica op dit eiland geregeld ontbreekt.. Zo moest ik het formulier ophalen op het politiebureau, een bank zoeken waar ik voor het NIE papiertje moest betalen om vervolgens weer terug te gaan naar het politiebureau om een krabbeltje te zetten. Toen ik eenmaal die krabbel had gezet moesten we snel de taxi pakken naar Los Cristianos omdat ik daar een afspraak had voor mijn Social Security Number. Dit bleek erg interessant te zijn aangezien het vrouwtje alleen maar Spaans kon en het sneller ging dan ik had verwacht. Dus wanneer zij mij een papier toe stopte en 'para ti' zei, zei ik vervolgens ook 'para ti?' omdat ik dacht dat zij het moest hebben.. dit veranderde snel in 'no, para ti!' -  'ahhhh para mi' - 'si' en zo ben ik officieel een Tenerifenaar geworden.

Na al het geregelte ben ik met Sofia (mijn roommate) en Lisa weer terug naar Las Americas gelopen om daar wat meer van de plaats te bekijken. Las Americas is een toeristische stad met fatsoenlijke winkels (niet alleen maar van die kleintjes), veel hotels en een prachtig strand! Na de flinke wandeling (Tenerife is de beste work-out die er is; alles loopt op of af, zelfs wanneer het niet zo lijkt) hebben we een paar winkels bekeken en zijn uiteindelijk op een terras in de zon beland met een kan sangría.

Dia cinco

De dag begon alweer met geregelte van documenten en al die saaie dingen. Vervolgens ben ik mijn prachtige uniform wezen passen voor de komende 2 / 3 weken. Het lijkt op een gevangenispak en met mijn nike airmax eronder is de outfit nóg mooier. Ook hier werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt en besefte ik me dat ik het hier met mijn basis Spaans niet ga redden. Toen ik mijn uniform eenmaal aan had en de naaimevrouw ging kijken of het goed zat had ik nog best wel vertrouwen in mijn Spaans. Tot op het moment dat ze snelle zinnen er uit flapte, ik er niks van snapte en ze in een keer aan mijn kont zat. Ik wist dat die gekke Spanjaarden hier erg van het kussen, schouder aanraken etc. zijn maar dit vond ik toch wel erg ver gaan. Ik ben er niet zo van gediend dat er iemand tussen mijn billen gaat zitten.. Toen ik in de spiegel keek zag ik wel wat ze er mee bedoelde aangezien ik een chronische *"BIR" had in die broek.

Na dit ongemakkelijke en vreemde moment ben ik samen met Sofia naar Playa de San Juan gegaan om daar opzoek te gaan naar makelaars en appartementen. Deze zware zoektocht hadden we even onderbroken door met een paar andere stagiaires ergens op een terras wat te eten en biertjes te drinken. Maar eenmaal weer bezig hebben we een erg mooi appartement gezien, die helaas wel erg prijzig was. Tot op de dag van vandaag hebben we nog geen appartement maar we zijn er mee bezig. Ik kijk er wel echt naar uit om een eigen plekje te hebben en niet meer uit een koffer te hoeven leven. (:

*BIR : een woord uitgevonden door de familie Westendorp wat staat voor 'Broek In Reet'

Dia seis

Dit was de Orientation Day waarop we zijn doodgegooid met alles waar the Ritz-Carlton voor staat en een poging tot ons hersenspoelen. Oke nou zeg ik het een beetje stom want eigenlijk vond ik het wel heel interessant. Wij zijn veel over het bedrijf te weten gekomen en een paar nieuwe stagiaires ontmoet. Het was een dag met heeeel veel informatie maar het maakte me wel enthousiast om hier voor 5 maanden te mogen werken.

Na alle informatie ben ik met mijn manager naar mijn 'department' gegaan. Ik weet niet of iedereen het van jullie weet maar ik hou mijn stage op de House Keeping afdeling. Ik begin eerst 2 / 3 weken met echt het schoonmaken van kamers en zal vervolgens Assistent Supervisor worden waarbij ik baasje mag spelen en mag gaan kijken of vrouwen die hier om en nabij 8 jaar werken het wel goed doen. Het leuke van deze stage is dat het eigenlijk al een soort management stage is waarbij ik leer leiding geven etc.

Dia siete

Mijn eerste werkdag ! De dag begon met een Line Up waarbij alle housekeepers bij elkaar komen en de manager de dag gaat inleiden. In de kring met +- 40 mensen mocht ik mijzelf in het Spaans gaan voorstellen wat gelukkig geen probleem was aangezien ik dat deel van mijn mondeling in het 1ste jaar nog helemaal uit mijn hoofd ken. Toen ze er op reageerden hield het voor mij alweer op, en wanneer zij lachten ging ik maar een beetje schaapachtig meelachen. Voor de eerste periode van mijn stage loop ik met een vrouw mee die al 7 jaar dit werk doet (geen idee hoe je dat vol kan houden) en ze kan gelukkig wat Engels ! Het punt is alleen dat zij mij nu ziet als iemand die haar elk woord in het Engels kan aanleren, hallo ik ben Nederlands en nee Engels is niet mijn moedertaal. Ook kan het nog wel eens verwarrend zijn aangezien ze een beetje gekkig Engels praat en mij beveelde om iets bij de 'rabbit' te doen. Ik zag zelf geen konijnen in de kamer of daar omheen en staarde haar maar een beetje aan. Wanneer ze nu 'put it by the rabbit' zegt weet ik dat ze 'garbage' of 'rubbish' bedoeld. Maarja ik mag niet klagen want we wisselen wat woorden uit en zo leren we allebei een andere taal!

Mijn werkdagen zijn van 08.00 - 16.00 wat een dikke meevaller is als je gewend bent om tot 18.00 te werken. Waar ik wel de eerste dag van schrok was dat mijn lunch pas om 14.00 was en dat dat ook mijn enigste pauze is. Nu ben ik er op voorbereid en eet ik tijdens het ontbijt extra veel.

Een ander ding waar ik achter ben gekomen is dat ik House Keeping onmundig heb onderschat.. wat is dat zwaar werk om te doen zeg. Ook moet alles pietje precies en mag er nergens meer een vlokje stof liggen. In het begin vond ik het matig en nogal eentonig maar na 4 dagen kamers schoonmaken begin ik het nog echt leuk te vinden ook ! (Ik kijk mijn ogen uit in die kamers van al die rijke mensen; Louis Vuitton hier, Chanel daar)

Dia nueve

Even een sprongetje in de tijd maken aangezien ik mezelf er op betrap dat ik toch wel elke dag aan het doornemen ben. Na zaterdag, zondag en vandaag te hebben gewerkt begint morgen mijn weekend. Ja op dinsdag en woensdag. Ook moesten we ondertussen in een ander hotel overnachten; Lagos de Cesar in Puerto de Santiago. Dit omdat Abama helemaal volgeboekt was.

's Avonds zijn we met alle stagiaires bij restaurant Casa Pepe wezen eten en hebben we wat drankjes gedaan, dit werden er uiteindelijk meer dan de bedoeling was. Achja ik vond dat ik mocht vieren dat ik 3 dagen werk er op had zitten. Bij Casa Pepe heb ik mijn eerste echte Spaanse diner gehad, namelijk; paella & sangria.

Dia diez

Na wakker te worden met niet zo'n heel geweldig gevoel zijn we na het ontbijt naar het zwembad gegaan. Dit hotel had namelijk een zwembad en aangezien we daar geen stagiaires waren mochten we er optimaal gebruik van maken. Dat hebben we uiteraard dan ook gedaan. Oh wat heb ik genoten van deze dag. Lekker op een bedje aan het zwembad liggen met Harry Potter en muziek. Vakantiedagje!  's Avonds zijn we weer wezen uiteten met de hele groep bij een typisch Spaans restaurant. Iemand vroeg om een extra servet tijdens het eten, die kreeg hij ook wel maar dan pas toen hij het eten al helemaal op had. Mañana mañana.

Maar ik ga het hier maar eens bij laten denk ik zo ! Volgens mij heb ik al weer veeels te veel lopen praten. Ik denk dat ik mijn blog maar eens wat vaker moet gaan bijhouden zodat het niet zoveel in een keer is. Al denk ik van de andere kant dat dat alsnog niet veel uit zal maken hihoeha. Hou de foto's trouwens ook in de gaten want ik ben er nog niet achter hoe ik ze in de tekst krijg. Nou beste mensen, bedankt voor het lezen en jullie horen weer van mij !

Dikke kus de Tenerifenaar

1. Manon:
    12 februari 2016
    Hihi mooie blog weer omietje ♥
    De foto's zijn ook echt heel mooi, was ik maar bij jou ! :)

I love youuuu.
  2. Renetos:
    12 februari 2016
    Hoi Naomi, mooi verhaal weer en heel leuk geschreven. Doe de mooie dames daar de groetjes maar von "nonkel des kussos" dan weten ze het wel. ;-) Geniet ervan en! ....at ze ôw lasteg valt! bel e'j moar we'n bûnt vlot be'j ôw. XXX
  3. Joanne:
    12 februari 2016
    Weer super leuk om te lezen!!
  4. Marjanne:
    17 februari 2016
    hallo Naomi, weer een leuk reisverslag om te lezen, mooie avonturen beleef je! geniet maar lekker en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag!
  5. Antoinette:
    17 februari 2016
    Leuk om je verslag te lezen.
    Na een vakantie met Guus, zou je de dame vd housekeeping toch goed moeten kunnen verstaan.
    Allleen ziet Guus bunnies i.p.v. rabbits
  6. Oma Lala:
    19 februari 2016
    Hoi Naomi super jou mooie verhalen ik kijk alweer uit naar de volgende
    Geniet van alles je leert overal van dikke pakkerd van oma lalala
  7. Irma:
    20 februari 2016
    hi hi cultuurverslagen mooi om te lezen..